Inom marknadsföring så spelar färgval större roll än vad man skulle kunna tro. Även om man själv inte tycker att det är speciellt märkvärdigt med produktfärg, så är det ett faktum att olika färger och färgkombinationer ger radikalt olika associationer och dessutom kopplas till specifika situationer och produkter. Vem tänker inte på den stora, amerikanska läskjätten då de ser den berömda rödvita kombinationen, som vidare marknadsfördes genom den moderna versionen av jultomten?

Nej, färger är inte att förakta så därför är det bra att välja profilkläder som representerar företaget eller organisationen som ger ut dem. Har man redan en specifik färg på sin logga och sina produkter är det därför en god idé att hålla sig till dem; på så sätt ger profilkläderna genast associationer till er innan kunden kanske ens sett loggan.

Man kan gå till väga på olika sätt när man väljer hur ens profilkläder skall se ut. Låt oss ponera att grönt och vitt är ert företags eller er organisations huvudfärg. En vit text på en grön bakgrund. Vill man göra T-shirts kan man därför göra kombinationer av dessa där vissa är gröna med vit text och andra vita med grön text. På så sätt har man bevarat företagets profil samtidigt som man lekt lite med färgerna på ett snyggt och trevligt sätt. Design är inte att underskatta.

Ett annat sätt att använda sina profilfärger är att använda dem mot en annan färg som får dem att stå ut. I just det här fallet kan det vara bra med en riktigt mörk färg som blått eller grått eller till och med svart. Placerar man så sin logga strategiskt på detta plagg kommer den att stå ut rejält, varav man återigen använt färgerna till sin fördel. Loggan behöver inte ens vara speciellt stor för att stå ut ordentligt.